Programul de stimulare a elevilor prin activitati de sah

Istoria Șahului

Există mai multe versiuni despre originea șahului, cele mai răspândite dintre ele consideră ca țară de origine India, Persia și China. Perioada în care a apărut jocul de șah se apreciază că a avut loc între secolul III și secolul VI. Despre descoperirea jocului sunt nenumărate legende, printre care una dintre cele mai renumite este legenda cu boabele de grâu. Izvoarele istorice atestă faptul că se juca șah prin secolul VI în Persia. Jocul s-a răspândit prin secolul VII o dată cu extinderea și invaziei islamice în Orientul Apropiat, Africa de Nord, Bizanț, Italia, Europa de Est și Spania. In evul mediu șahul era considerat de nobili un joc de elită,fapt pentru care biserica a dezaprobat (interzis) jocul timp de câteva secole. Prin secolul XVI se vor modifica regulile de joc, astfel se poate vorbi că în acest timp a apărut sahul modern. In acest timp sahul era un joc răspândit în Spania, Franța, și Anglia ulterior în Rusia de unde provin cei mai mulți campioni mondiali de șah. In prezent există programe de șah pentru computer care au câștigat partide de șah contra unor campioni mondiali.

Predecesorii jocului de șah sunt originari din India din timpul Imperiului Gupta, care în forma din secolul al șaselea a fost cunoscut ca chaturaṅga care se traduce „patru divizii (militare) care sunt reprezentate de piesele care au evoluat: pionul, calul, nebunul și turnul modern.

Reguli de joc

Regulile oficiale ale jocului sunt intretinute de Federatia Internationala de sah sau FIDE. Jocul se desfasoara pe tabla de sah. Aceasta are o forma patrata si este impartita în 8 linii si 8 coloane ce formeaza 64 de patrate cu suprafete egale, numite campuri colorate alternativ in alb si negru. La inceput fiecare jucator are 16 piese: 8 pioni, 2 turnuri (ture), 2 cai, 2 nebuni, un rege si o regina. Unul dintre jucatori controleaza piesele albe iar celalalt piesele negre. Jucatorii muta pe rand, respectand anumite reguli; prima mutare (inceputul partidei) revine jucatorului cu piese albe. Scopul jocului este obtinerea matului. Acesta survine atunci cand un rege este atacat si nu poate evita capturarea.

          

In sah, figura (sau piesa majora) reprezinta orice piesa cu exceptia pionului. Piesele majore se impart în doua grupe: piese grele (turnul si regina) si piese usoare (nebunul si calul). Pentru analiza cantitativa a unei pozitii, exista o conventie care atribuie fiecarei piese câte un punctaj. Astfel regina primeste 7-12 puncte, fiecare turn câte 4-6, fiecare nebun câte 3-4, fiecare cal câte 3-4 si fiecare pion câte 1.

Fiecare piesa de sah are propriul mod de a fi mutata. Casutele marcate in diagramele de mai jos cu X reprezinta miscarile posibile ale piesei prezentate, doar daca intre pozitia initiala si cea finala nu exista alte piese (inclusiv piese proprii); calul nu este restrictionat de aceasta cerinta – de altfel, pentru acesta pozitiile initiala si finala nu sunt de-a lungul unei directii specifice. Daca o piesa a adversarului se gaseste pe pozitia finala a mutarii, atunci acea piesa este capturata. Singura exceptie o face pionul care poate captura numai deplasandu-se pe diagonala, in fata.

Mutari speciale

a) Rocada

O singura data in decursul unei partide, fiecarui rege i se permite o mutare speciala numita rocada. Rocada consta in mutarea regelui doua campuri spre tura, apoi mutarea turei de partea opusa regelui. Rocada poate fi mica, cand mutarea se face cu tura mai apropiata regelui, sau mare cand mutarea este facuta cu tura mai indepartata. Aceasta mutare speciala este permisa doar cand se indeplinesc anumite conditii:

– Niciuna din piesele implicate nu au fost mutate in prealabil;
– Nu trebuie sa existe nici o alta piesa intre cele doua;
– Regele nu trebuie sa fie în sah si nici sa treaca peste campuri atacate de adversar. Ca si în orice alta mutare, regele nu are voie sa intre în sah, dupa rocada, in campul in care ajunge.

b) En passant

En passant (in trecere) este miscarea speciala in care un pion este capturat de un alt pion oponent, imediat dupa ce primul s-a deplasat doua patrate din pozitia de start (pana in dreptul pionului oponent) si care ar fi putut oricum sa fie capturat daca s-ar fi deplasat doar un patrat. Pozitia rezultata dupa aceasta mutare e similara cu pozitia mutarii si capturii normale a pionului. Mutarea en passant trebuie facuta imediat dupa mutarea pionului, in caz contrar se pierde dreptul de a o mai face.

c) Promovarea

Promovarea se realizeaza in momentul in care un pion avanseaza pana la ultima linie accesibila lui (a opta pentru alb, prima pentru negru). In acea pozitie, jucatorul are obligatia de a schimba imediat pionul cu o piesa la alegere dintre regina, tura, cal sau nebun de aceeasi culoare. In majoritatea cazurilor pionul este schimbat cu regina si cu tura.

 


Top-ul site-urilor care ofera activitati legate de jocul de sah

Anunt angajare Antrenor de Sah